Avoin kirje

Korjaus 6.11. Tässä kirjoituksessani olen aiemmin virheellisesti puhunut Otava-konsernista Otavamediana. Olen nyt korjannut vastaavat kohdat tekstiin. Pyydän anteeksi virhettäni.

Tilaamani Otavamedian julkaiseman Suomen Kuvalehden välissä tuli Suomalaisen kirjakaupan isänpäivä-mainosliite. Takakannen ennakkotilattavissa olevan Michelle Obaman muistelmateoksen lisäksi tästä 12-sivuisesta mainoksesta on tyrmäävällä tavalla jätetty pois kaikki muut maailman kirjat, joissa naiset ovat tekijöinä.

Miten on mahdollista vuonna 2018, että suomalaiset isät ja heille lahjoja valitsevat saavat käsiinsä katalogin, jonka maailmankuva viestii, että lukemisen arvoisia kirjoja kirjoittavat miehet: Matti, Arne, Owen ja Stephen, Jussi, Esa, Lars**, Max, Antti, Reijo, Ilkka, Jo, Kalle, Risto, Jari, Tuomas, Antti, Mikko-Pekka, Fredrik, Antti, Mikko, Jari, Gustav, Mika, Arvo, Pekka, Tapio, Niclas ja Peter, Antony, Vesa, Veikko ja Pekka, Richard, Pekka ja Seppo, Kristian, Karo, Jukka ja Random, Pekka ja Juha, Lasse, Tuomo, Matti ja Lauri, Risto, Masha*, Lamppu, Mikko, Petri ja Juha, Tuomas ja Riku, Jussi ja Mike, Jan, Hans, Mika, Jussi, Reima, Jordan, Christian, Kari, Zlatan, Saska. Näistä tekijöistä yksi, Random, on nimimerkki, jolle ei voi antaa sukupuolioletusta. Lisäksi katalogissa on kolme teosta, joiden tekijöiden etunimiä ei mainita. Tarkemmin tarkasteltuna niiden tekijät ovat Tuomas, Jarmo ja Tauno, Janne, A.W. ja Tuukka sekä Veikko, Markus ja Kimmo.

Tällainen määrä miehiä suhteessa Michelle Obamaan – jonka kirjaa ei voi edes isänpäiväksi vielä ostaa – ei voi olla sattumaa vaan sen on oltava aktiivisen valinnan tulosta.

On turha puolustautua, etteivät naiset kirjoittaisi vihaisia kirjoja sodasta ja äijyydestä – jos nyt vain näistä ajattelette isien haluavan lukea. Syksyn kirjasadossa on lukuisia naisten kirjoittamia kirjoja, joiden voisi kuvitella kiinnostavan myös isiä. Naiset kirjoittavat dekkareita, sotakirjoja, historiaa, elämäkertoja ja kaikenmoista muutakin.

Jos algoritminne sanovat, että isiä kiinnostavat sinimustaharmaakantiset sotakirjat ja tappaminen sen moninaisissa muodoissaan, voisitteko kuitenkin alkaa pikkuhiljaa epäillä algoritmejänne ja ajatella, että isiä ja heille kirjalahjoja ostavia voisi kiinnostaa joku muukin väri ja myös jokin muu teema kuin viha, sota ja tappaminen – jos he kuulisivat niistä? Entäpä jos kirjoja myytäisiin ylipäätään paljon enemmän, jos kirjahyllyihin saisi muutakin täytettä kuin aina sitä vanhaa samaa?

On selvää, että Suomalainen kirjakauppa tahtoo mainostaa oman konserninsa Otavan kirjoja, ja olkoon niin. Mutta onko Suomalaisen kirjakaupan valinnoista syntyvällä pöyristyttävällä viestillään tarkoitus sanoa, ettei naisista ole asiantuntijoiksi miehille? Onko teidän tarkoituksenne sanoa, että haluatte myötäillä tämänhetkistä voimakkaan naisvihaista ja jopa fasistista maailmankuvaa, jonka mukaan naiset piipittävät omiaan, ovat suvaitsevaisia höperyksiä ja poissa tästä maailmasta, jota oikeasti sentään hallitsevat viha, aseet ja äijyys? Jos ette halua sanoutua irti tällaisesta maailmankuvasta, kierrän kirjakauppanne ja tuotteenne jatkossa kaukaa.

Marjo Kaartinen, Kulttuurihistorian professori, Turun yliopisto

*5.11. saamieni hyvien kommenttien kautta – kiitos! – korjaan: Masha ei ole miesoletettu! Kaksi naista.

** 5.11. samoin kiitos kommentista: Lars Keplerhän on nimimerkki, jonka takana on kaksi kirjoittajaa, joista toinen on nainen – pitäisikö tästä ottaa opiksi ja alkaa kaikkien naisten kirjoittaa miesnimisinä?

36 kommenttia artikkeliin ”Avoin kirje

    1. Hmmmmmmm…….
      onko professoriksi pääsemiselle edelletyksenä ääriajattelu?
      vai saako titteleitä ostaa jostain?
      kirjoituksesi on lähinnä naurettava ja kaukana akateemisesta ajattelusta, puhumattakaan vapaasta valinnanvapaudesta, onko tämä parasta mitä feministi kykenee kiejoittamaan?

      Tykkää

  1. Virginia Woolfin ”Oma huone ” olisi isillle aina ajankohtahnen valistuskirjoitus, johon varmaankin kilpistyisivät kaikki misogyyniset hutelut..

    Tykkää

  2. Jo 80-luvulla piti keksiä isänpäivälahjat isälle ja isoisälle, mutta kirjamainonta oli valovuosien päässä heidän kokemusmaailmastaan. Molemmat (insinöörejä) olivat lukijoita, joihin nämä kaavamaiset mainokset eivät sovi. Silloin ajattelin, että no viiden vuoden päästä iseille ei enää tyrkytetä sotakirjoja…

    Tykkää

  3. Miehet sotivat, kuolevat, kituvat ja kärsivät tästä syystä tuhatkertaisesti enemmän kuin naiset. Ja kuolevat nuorempina kuin naiset. Mistä näitä akateemisia tunteenpurkautujia löytyy jotka kuvittelevat tietävänsä naisina paremmin mitä miehet haluavat

    Tykkää

  4. Kyllä isille voi ostaa myös miestenlehtiä isänpäivänä. Antikvatiastista vanha Jallu ja toiseen pakettiin Reino Lehväslaihoa. Kyllä tulee isä iloiseksi. Ainakin minun isä

    Tykkää

  5. Ihmettelin mainoksen käteen saatuani täsmälleen samaa asiaa.

    Jos tarkkoja ollaan, niin Putinin Venäjästä kirjan kirjoittanut Masha Gessen on nainen, eli yhden naisen kirjoittaman kirjan voi isänpäivänä hankkia, mutta eipä se tilannetta juuri muuta. 😀

    Liked by 1 henkilö

  6. Taas yksi loukkaantunut feministi… Meillä on näköjään liian hyvin asiat suomessa, kun kirjamainoksetkin koetaan loukkaavaksi. Mitä väliä sillä on kuka kirjan on kirjoittanut? Pääasia on, että luetaan.

    Tykkää

    1. Hei Ritva, tässä ei ole kyse pienimmässäkään määrin loukkaantumisesta. En vain hyväksy naisten asiantuntijuuden täydellistä mitätöimistä.

      Tykkää

      1. Kyllä tämä nyt kuitenkin on aika lapsellista kiukuttelua: ”..että haluatte myötäillä tämänhetkistä voimakkaan naisvihaista ja jopa fasistista maailmankuvaa, jonka mukaan naiset piipittävät omiaan, ovat suvaitsevaisia höperyksiä ja poissa tästä maailmasta…”. Missä ovat ne miehet, jotka näin tekevät? Veikkaan, että ihan omassa loukkaantuneessa mielessäsi. Ei täällä kukaan naisia vihaa, ei vaikka jatkaisitkin tätä valmiiksi syyllistämistä näin Isänpäivän alla. Ei miehillä ole aikaa eikä tarvetta sellaiseen. Jatka sinä lietsontaa, jos luulet että kirjoituksesi nyt jotenkin aittoi ihmisiä ymmärtämään sinun niin ”viisasta” ja ah niin sivistynyttä ajatuksen juoksua mainoksesta joka noin kovasti loukkaa ja syrjii naisia tai naiskirjailjoita. Toivottavasti itse luet vain naisten kirjoittamia kirjoja että tasapaino säilyy.

        Tykkää

      2. Kirjoitukseni ei syyllistä miehiä. Kirjoitukseni kohteena on kirjojen markkinointi. Olen tutkija ja luen asiantuntijoiden teoksia sukupuolesta riippumatta. Myös sotakirjoja varsin paljon.

        Tykkää

      3. Tämä feministinen ja miesvihamielinen kirjoitus professoritason kynästä on kyllä mitä mainioin tapa naisten asiantuntijuuden mitätöimiseksi. Valitettavasti naisissa on myös oikeita osaajia, jotka jäävät feministien jalkoihin.

        Tykkää

    2. ”Mitä väliä sillä on kuka kirjan on kirjoittanut?” Oletan että kysyjä on tosissaan ja vastaan: sillä on kaikki väli. Sukupuoli, ikä, kansallisuus, sosio-ekonominen tausta you-name-it vaikuttaa tarinan näkökulmaan, siihen kenen tarina kerrotaan. Naisten kokemusmaailma on hyvin erilainen kuin miesten ja olisi erittäin toivottavaa että näinä ”eikö enää edes flirttailla saa”-ihmettelyn aikoina miehet nimenomaan tarvitsevat naisten kirjoittamia tarinoita ihan ymmärtääkseen tätä maailmaa.

      Tykkää

      1. Tarkoitin, että minulle ei ole väliä kumpaa sukupuolta kirjoittaja edustaa. Eihän sitä pysty nykyisin enää nimen perusteella edes saada selville?
        Tämä kirjakaupan ’isänpäivä-mainosliite’ -asia menee kuitenkin niin, että isähän sen lahjan saa? Syyttäkkää itseänne jos ostelette vain miesten kirjoittamia kirjoja lahjaksi (mitä en usko). Ja jos isä on toivonut sellaista kirjaa, niin sehän vain auttaa valinnassa? Ja jos myyjän algoritmit kertovat, että nämä saattaisivat olla hyvä mainoksen kohde, niin pitäiskö hänen mainostaa sitä vastaan? Vain siksi, että sinä haluat, että sinun valitsemasi kirjat ”auttavat ymmärtämään naisen maailmaa”? Huh…

        Tykkää

      2. Enhän minä naisten maailman ymmärtämisestä puhunut vaan naisten asiantuntijuuden (ja kirjoittajuuden) dissaamisesta.

        Tykkää

    3. Taas yksi miestenpuolestaloukkaantuja joka ei kestä että jostain asiasta sanotaan, että viittekö skarpata ja laajentaa tuota maailmankuvaanne hei näin 2000-luvulla kun ollaan.

      Sen että naisten kirjottamat kirjat eivät saa kaupoissa hyllytilaa ja mainonnassa palstatilaa ns vakavissa asioissa on ihan fakta jonka voi itse tarkistaa. Jos koet että asian sanominen on loukkaantumista, suosittelen miettimään vähän mistä moinen reflektiivinen toisen mitätöinti voisi johtua. Etkö halua ajatella valtarakenteita? Onko kivempi uskoa että kaikki ongelmat johtuu vain itsestä? Ei kenenkään tarvitse aktiivisesti vihata naisia kuten väität muiden uskovan, välinpitämättömyys ja tiedon puute on ihan riittävä ylläpitämään tilannetta jossa naiset joutuvat tekemään helvetisti enemmän töitä samojen tunnustuksien eteen.

      Tykkää

  7. Kaupallinen yhtiö haluaa osansa isänpäivän kassavirroista ja päättää tarjota ostettavaksi kirjoja, joiden kaupallinen menestys on ehkä todennäköisempää kuin naisen kirjoittaman kirjan. Tämä on sitten naisen asiantuntijuuden mitätöimistä. Voi hyvää päivää.

    Tiedätkö muuten, keitä ovat Minna, Mervi, Reetta-Liisa, Marianne, Marina, Sanna, Monica, Kirsti, Kaisa ja Heli? Minna on Suomalaisen kirjakaupan toimitusjohtaja, Mervi myyntijohtaja, Reetta-Liisa kaupallinen johtaja ja Marianne markkinointipäällikkö. Muut arvon naiset ovat eri kirjakategorioiden tuotepäällikköjä. Koko yhtiön ylimmässä johdossa ei ole yhtään miestä. Olen kuitenkin varma, että myyntiportfolion rakentaminen on ollut näiden naisten käsissä.

    Miten heidän asiantuntijuus on mitätöity tässä myyntikatalogissa?

    Kaikella ystävyydellä, mutta kannattaa hiukan vetää happea ennen kuin avautuu.

    Tykkää

  8. Hetkinen, eikö tämän päivän totuus ole että ainoastaan henkilökohtaisilla kokemuksilla on arvoa? Miten naisoletettu Marjo Kaartinen voi olettaa tietävänsä yhtään mitään isyydestä ja ennen kaikkea mitä hän oikein luulee itsestään kun hän tuolla tavalla sekaantuu isänpäivään?

    Tykkää

  9. Älä tule minulle kertomaan innosta puhkuen, että olet lukenut minun kirjoittaman kirjan. Se ei minua liikuta yhtään tippaa!
    Mutta kerro, oletko ostanut kirjani!

    Tykkää

  10. Herätys ihmiset .
    Kyseessä on mainos jolla myydään kirjoja.
    Ja myyntikohteet on valittu käyttäen algoritmejä joissa on käytetty datana miesasiakkaiden ostotottumuksia.
    Jos sinne ei ole päätynyt kuin kaksi naiskirjailijaa niin sehän kertoo etteivät miehet osta suuria määriä naiskirjailijoiden tuotoksia.

    Miksi listalle pitäisi laittaa sellaisia kirjoja joita miehet eivät lue ?????
    Siinähän todennäköisesti käy niin että kauniimpi osapuoli ostaa naiskirjailijan kirjan avartaakseen miehensä ajatusmaailmaa .. mies lukee koosteen … yrittää lukea kirjaa … laittaa kirjan hyllyyn … jonne se jää siihen asti kun kauniimpi osapuoli ottaa sen sieltä ja lukee itse kirjan.

    Eli siinä meni se lahja ihan eri henkilön käyttöön kuin oli tarkoitus.
    Mutta tuli sekin kirja myytyä.
    Kohde oli vaan väärä.

    Tykkää

  11. Toivottavasti Marjo paasaa äitienpäivänä miesvihasta kun mainoslehdet ovat täynnä naisten kirjoittamia kirjoja. Muussa tapauksessa kyse on Marjon omasta seksismistä. Eikä seksismi sovi yliopiston professorin arvolle.

    Tykkää

  12. Suomalainen on lähes monopoliasemassa kun puhutaan kirjakauppan myymäläverkostosta valtakunnallisesti – markettien bestsellertarjontaa lukuunottamatta. Suomalainen kirjakauppan hintataso on korkea ja sen myynti painottumassa yhä enemmän oheisrihkamaan. Käytämme siis kirjastoa ja tilaamme tarpeelliset kirjat netistä halvemmalla.

    Tykkää

  13. Näin *helvetisti* (viitaten twitteripurskeeseen) lukevana miehenä en ymmärrä lainkaan blogissa esiteltyä markkinointia. Luen tyypillisesti sitä mikä kiinnostaa tekijää harvemmin edes katsomatta. Tosin aitojen tietokirjojen osalta tarkistan kirjoittajan akateemisen meritoitumisen. Kirjakauppaluokittelussa määriteltyjä tietokirjoja en edes pidä tietokirjoina.

    Kaunokirjallisuudessa, kun keskittyy scifiin, törmää tasaisesti sekä naisiin että miehiin. Kaikkien aikojen suosikkejani ovat pysyvästi Ursula LeGuin, Doris Lessing. Uudemmista mm. N.K. Jemisin ja Ada Palmer. Mutta on siellä myös miehiä Asimov, A. Reynolds, jne.

    Ns. perinteistä kaunokirjallisuutta lukiessani mennään vain jonossa eteenpäin toivottavasti hyviä kirjoja lukien. Suomalaisessa käydessäni huomaan, ettei sen tarjonta enää minulle juurikaan osu. Lähinnä surettaa katsoessani millaisia markkinointikampanjoita se tekee.

    Tärkeintä väsyneen mies/nais -vastakkainasettelun sijasta olisi ennenkaikkea saada ihmiset lukemaan. Sen jälkeen laajentamaan genrejä. Homma menee aivan vikaan, jos keskitytään kirjailijoihin. Siihen kustantajatkin meitä voimalla ohjaavat. Kirjailijat ovat sankareita, tarina toissijaista. Ymmärrän huolen nais- ja mieskirjailijakeskustelussa.

    Minulle se näyttäytyy lähinnä kinasteluna siitä pitäisikö lukea pelkästään vihreäkantisia kirjoja vai kokeilla myös sinikantisia.

    Tykkää

  14. Ehdotan että kaikille isille jaetaan isänpäivänä Chimamanda Ngozi Adichien ”Meidän kaikkien pitäisi olla feministejä”-kirja.

    Tykkää

  15. Tein viime vuonna samanlaisen havainnon ihan jo Prisman kirjaosaston ”isä-tarjonnasta” . Tosin siellä erottui noiden jo mainittujen asioiden lisäksi alkoholismi ja alkoholin käyttö. Oli kyseessä sitten juoppohullun päiväkirja, alkoholin historia tai alkoholin käyttö rintamalla.

    Tykkää

  16. Täyttä asiaa! Ei kiinnosta pätkääkään sotakirjat ynnä muut. ”Ritvan” ja muiden mielensäpahoittajien kommenteista päätellen osui ja upposi täysillä.

    Tykkää

  17. https://tekniikanmaailma.fi/myotail…FfbpCKsbWPyx1qUs87MGAE3soQ_7AOudO9_I90vb87NKE


    MAAILMAN SUURIN kirjasuosittelusivusto goodreads.com on selvitellyt omien käyttäjiensä lukutottumuksia. Kyseessä on aktiivilukijoiden englanninkielinen sivusto, jonka käyttäjistä vain harva on suomalaisia.

    Selvitykseensä sivusto otti mukaan 20000 aktiivisinta naiskäyttäjää ja 20000 aktiivisinta mieskäyttäjää.

    Selvityksen mukaan uutuuskirjoissa nainen valitsee naiskirjailijan teoksen yhdeksän kertaa kymmenestä. Miehillä on sama suhdeluku, mutta mieskirjailijoiden eduksi.”

    Tykkää

  18. Feministit ovat häiriintyneitä ja aiheuttavat naisvihaa, mutta nämä tämän ketjun ”Oskarit” ovat kaikkein suurimpia luusereita joita odottaa vielä paha yllätys elämässä. Pihamies nimimerkin takana taas on nainen. Kiitos nauruista.

    Tykkää

  19. Koita analysoida yhtä kriittisellä otteella tämän vuoden Lasten ja nuorten Finladia-ehdokkaat. Selitys naisvaltaisuuteen on tietysti se, että naiset nyt vaan kirjoittavat enemmän kyseistä kohderyhmää puhutteleva teoksia. Parhaat valittiin.

    Tykkää

Jätä kommentti